Június 21., péntek

Nagyszínpad
Grand Stage


19:00 óra

OROSZ NEMZETI BALETT, SZARANSZK / RUSSIAN NATIONAL BALLET, SARANSK
CARMEN
Balett két felvonásban / Ballet in two acts

Koreográfus | Choreographer: Nagyezsda KALINYINA
Zeneszerző | Composer: Georges BIZET

Zenei rendező | Music direction: Viktor VOJTEK
Látványtervező | Set designer: Alla SZOROKINA
Jelmeztervező | Costume designer: Szvetlana TUNDAVINA

A szabadságszerető cigánylány, Carmen szerelmének és halálának híres története táncban elbeszélve. A vérpezsdítő történet, amely tele van érzelemmel, temperamentumos déli szépségekkel és rettenthetetlen torreádorokkal, felébreszti a képzeletünket, és elrepít minket a távoli, napfényes Spanyolországba.

The Russian Ballet presents the famous love story of Carmen, the freedom loving gipsy girl upon the novel by Merim, with the music of Bizet. The passionate, hot tempered, blood-tingling performance takes the audience to the sunny Spain. Carmen is based on the iconic opera and includes Georges Bizet's acclaimed score, which was adapted by Rodion Shchedrin in what he called "a creative meeting of the minds." The ballet tells of Carmen, the fiery, free-spirited gypsy, and the love triangle between her, the soldier and the toreador. Upholding the national tradition of classical ballet, Russian National Ballet Theatre brings these ballets to life with impressive technique and artful poise, extravagant sets and gorgeous, colorful costumes. The whole family will enjoy the pageantry and elegance of this magnificent performance.

2 x 45’

Kisfaludy terem
Kisfaludy Room


21:30 óra

MISKOLCI BALETT / BALLET COMPANY OF MISKOLC
JULIE KISASSZONY / MISS JULIE

Zene / Music: montázs montage
Díszlettervező / Set designer: BOZÓKI Mara
Jelmeztervező / Costume designer: JUHÁSZ Katalin
Dramaturg / Dramaturgy: CSEPI Alexandra
Koreográfus / Choreographer: VELEKEI László Harangozó-díjas Harangozó Award Holder

Táncolják / Dancers: MOHAI Cintia, DÁVID Patrik, SZŰCS Boglárka, BÁNYAI Mirjam, BOLLA Dániel, DRAGOS Dániel, KEPESS Boglárka, KOCSIS Andrea, KOVALSZKI Boglárka, LUKÁCS Ádám, MÁRTON Richárd János

Zuhanjon le hozzám, aztán majd felemelem!” - mondja Jean a lakáj, Julie kisasszonynak a fatális lépés előtt. Szent Iván éjjelén a gróf távollétében az elfojtott vágyak felszínre törnek: grófkisasszony és szolga, nő és férfi végzetes játszmába kezd. “ A zuhanás megtörténik, a felemelés elmarad… A svéd naturalizmus vezéralakja, a nőgyűlölőként is aposztrofált August Strindberg 1888-ban fejezte be egyik legtöbbször játszott színművét, az egy felvonásos Julie kisasszonyt. A grófkisasszony, a lakáj és a szakácsnő szerelmi háromszögét bemutató mű a maga korában oly merésznek és nyersnek számított, hogy a cenzúra először betiltotta.

Velekei László második alkalommal dolgozott együtt a Miskolci Balett társulatával, műveit az emberközpontúság, a szereplők sorsának, személyiségének és tetteik okának mély analízise jellemzi. A Julie kisasszony esetében is erre törekszik fókuszba helyezve a grófkisasszony, a lakáj és a szakácsnő szerelmi háromszögét mind társadalmi mind egyéni oldalról. Az emberi természet – az ösztön, a vágy - és a társadalmi elvárás, a szociális viselkedési normák és státuszok ütköznek meg a műben és magukban a szereplőkben is.

„Fall to my level, then, and I'll lift you up again” – says Jean, the valet to Miss Julie before the fatal step. Over the course of a midsummer night, while the Count is away, suppressed desires surfice: a young aristocrat and a servant, woman and man start a deadly game. „The fall happens, the lift fails.” Leading figure of swedish naturalism, also described as a misogynist, August Strindberg finished his most played one act work in 1888, Miss Julie. The story of the love triangle between the Count’s daughter, the valet and servant, named Christine, counted too daring and raw that censorship banned the play at first.

László Velekei worked with Miskolc Ballet for the second time. People oriented, deep analysis of the characters’ fate and personality, cause of their acts – these all describe the choreographer’s work. In Miss Julie, he tried to focus on the love triangle and show it from social and personal perspective as well. Human nature – instinct, desire – and the expectation from society, social behaviour norms and statuses crash in the play and in the characters as well.

60’

Széchenyi tér
Széchenyi Square


19:00-20:00 óra

STUMMER MÁRTON ÉS BARÁTAI / MARTON STUMMER&FRIENDS

Stummer Márton kompozíciói a jazz és a komolyzene határán mozognak, mindig szem előtt tartva az érthető, kifejező zenét. A fiatal gitárművész számos külföldi verseny és fesztivál sikeres résztvevője. Ez alkalommal zenész barátaival ad koncertet a 15. Magyar Táncfesztivál színpadán.

The compositions of Márton Stummer are on the bordline between jazz and classical music, always with the focus to create emphatic and expressiv music. The young guitarist is a successful participant of international festivals and competitions.

This time he make a concert with his friends on the stage of 15. Hungarian Dance Festival.


21:00-22:30 óra

BARRIO LATINO
Utcabál

A MÚZEUMOK ÉJSZAKÁJA EGYÜTTMŰKÖDÉSÉVEL / With the cooperation of Night of Museums