NAGYSZÍNPAD / GRAND STAGE

JÚNIUS 18. SZOMBAT- 19:00

BALETTGÁLA/ BALLET GALA
-

GYŐRI TÁNC-ÉS KÉPZŐMŰVÉSZETI ÁLTALÁNOS ISKOLA, SZAKGIMNÁZIUM ÉS KOLLÉGIUM /
GYŐR SCHOOL OF DANCE FINE ART
SYMPHONY/ SYMPHONY

Táncolják/ Dancers: 10. és 11. évfolyam növendékei( class 10, 11.)
Koreográfus/ Choregraher:
Sebestyén Bálint, Harangozó-díjas táncművész, a Győri Balett magántácosa
Harangozó-Award Holder, Ballet Dancer of the Ballet Company of Győr

Zene/ Music: Ludwig van Beethoven
Időtartam/ Duration: 8’30

Megannyi sorsfordító pillanattal találkozunk az életünk során. Küzdelemmel, harccal teli minden út, mely az örömhöz, boldogsághoz s a lélek szabadságához vezet.
Egyedül vagy társainkkal, magányosan, vagy vállvetve, érkezik a megtisztulás, a rögös út során, melynek végén ott állunk szemben önmagunkkal, csepp mosollyal az arcunkon.
Beethoven IX. Szimfóniája az élet szimfóniája.
Óda az örömhöz, a lélek szabadságához.

We meet many life changing moments in our lives. All the ways that lead to joy, happiness and freedom of the soul, are full of struggle. Alone or with our companions, alone or shoulder to shoulder, purification comes along the bumpy road, at the end of which we face ourselves with a drop of smiles on our faces.
Beethoven's ninth symphony is the symphony of life. Ode to joy and to the freedom of the soul.

-
MAGYAR TÁNCMŰVÉSZETI EGYETEM

F. SCHUBERT – ROBERT NORTH:
A HALÁL ÉS A LÁNYKA

Koreográfus/ Choreographer: Robert North
Zene/ Music: Franz Schubert
Jelmez/ Costume: Robert North
Asszisztens/ Assistant: Rossella Capriolo, Fuchs Renáta
Fény/ Light: Robert North

Táncolják/ Dancers:
Halál/ Death: Nikolas Askondis (IX. évf. class)
Lányka/ Maiden: Kakita Nozomi (IX. évf. class)
Barátnő/ Friend: Póda Petra (IX. évf. class)

Valamint/ and:
Fülöp Anna (IX. évf. class), Marta Sironic (VIII.évf. class ), Okura Iku (VIII.évf. class),
Varga Dániel (IX. évf. class) Matic Márkó (IX. évf. class ), Borna Cicak (IX. évf. class)

Időtartam/ Duration: 25’04

(1980: London Contemporary Dance Theatre, 1990: Magyar Állami Operaház, 2009: Győri Balett, 2022: Magyar Táncművészeti Egyetem)

Robert North Matthias Claudius versét a lehető legpontosabban szerette volna táncra fordítani, hiszen Franz Schubert is a költő sorait követte d-moll vonósnégyesében. A koreográfia szerkezetét a zenei struktúra határozta meg, a lépéseket ugyanúgy variálta, ahogy a zeneszerző a témáit – a lehető legpontosabban, tiszta tánccal kívánta a zenét láttatni, klasszikus alapokra épülő modern stílusban és érzékeny gondolatisággal. A Halál végig a színpadon van, része a csoport mindennapjainak – ahogy mindannyiunk életének -, majd kiválasztja a Lánykát, aki eleinte fél tőle, de fokozatosan vonzódni kezd hozzá. Az ártatlan teremtés felismerve sorsát már menekülne, de végül megadóan elfogadja azt.

(1980: London Contemporary Dance Theater, 1990: Hungarian State Opera, 2009: Ballet Company of Győr, 2022: Hungarian Dance University)

Robert North wished to translate Matthias Claudius' poem into dance as accurately as possible, as Franz Schubert also followed the poet's lines in his String quartet in D minor. The musical structure determined the structure of the choreography, and the steps were varied in the same way as the composer varied the lyrical themes. The choreographer wanted to present the music as accurately as possible, with pure dance, in a modern style, based on classical foundations, and with sensitive thoughts. Death is all the way on stage and is part of the group’s daily life - as is part of the life of all of us - and then he chooses the girl who is afraid of him at first, but gradually she becomes attracted to him. Recognizing her destiny, the maiden would have fled, but she would finally accept it.

-

MAGYAR NEMZETI BALETT
SAD CASE

Koreogrfáus/ Choreographer: Sol León, Paul Lightfoot
Zene/ Music: Perez Prado, Alberto Dominguez, Ernesto Lecuona, Ray Barretto, Trio Los Panchos
Világítástervező/ Lighting designer: Tom Bevoort
Díszlet- és jelmeztervező/ Set and costume designer: Sol León, Paul Lightfoot
Társ-színpadra állító balettmester/ Co-stager: Menghan Lou
Próbavezető balettmester/ Company repetiteur: Venekei Marianna

Közreműködnek/ Featuring: Furuhashi-Huber Inès, Takamori Miyu, Balázsi Gergő Ármin,
Rónai András, Taravillo Mahillo Carlos

Időtartam/ Duration: 22’

 

„Utólag vesszük csak észre, hogy az energia minden. Amikor a Sad Case-en dolgoztunk 1998-ban, Sol terhessége már előrehaladott állapotban volt, az érzelmek és a hormonok az egekben jártak. A nevetés, az őrület és az előttünk álló ismeretlen adta izgalom növelte hormonszint maga volt e mű köldökzsinórja” – emlékszik vissza a balett keletkezésére az angol Paul Lightfoot, aki a spanyol származású Sol Leónnal egyszerre jegyzi az előadás koreográfiáját, díszlet- és jelmeztervét. 2020-ig León művészeti tanácsadója, Lightfoot pedig művészeti vezetője volt a Holland Táncszínháznak (NDT), és közösen mintegy hatvan alkotást hoztak itt létre, köztük a Sad Case-t, melyre kétségkívül alkotásaik fő pilléreinek egyikeként tekinthetünk. A darabban a mexikói mambó zenére látható meglepő mozdulatok tükrözik a szatirikus és a komoly közötti feszültség folyamatos keresését. Az Opera régi álma és terve vált valóra azzal, hogy a 2021/22-es évadban a magyar közönség számára is láthatóvá tudta tenni ezt az ellenállhatatlan, modern táncdarabot.

“Now in hindsight we realise that energy is everything. When we created Sad Case in 1998, so far in to Sol’s pregnancy, the hormones were jumping and emotions were high. It is these hormones of laughter, madness and the trepidation of the unknown ahead that are the umbilical chord of this work,” says the British Paul Lightfoot, thinking back to the origin of the ballet. He and his partner, the Spanish Sol León share credit for the performance’s choreography and set and costume designs. Up until 2020, León worked as artistic consultant and Lightfoot as artistic director for the Nederlands Dans Theater (NDT), where they were responsible for bringing about sixty creations, including Sad Case, which is undoubtedly one of the pillars of their work. In it, surprising movements set to Mexican mambo music reflect the ongoing search for the tension between the satirical and the serious. The Opera has long planned the staging of this irresistible modern piece for Hungarian audiences – and by way of it, the art of the world-famous Lightfoot.

Jegyárak / Ticket prices:

3.100,-Ft, 3.600,- Ft, 3.900,- Ft